Logistieke samenwerking: Menselijke factor sleutel tot succes
Volgens recent onderzoek van ABNAMRO gaat in de logistieke sector de aandacht vooral uit naar de zakelijke aspecten van een samenwerking. Ondernemers die het belang van menselijke kwaliteiten op de juiste waarde schatten, zijn beter in staat de samenwerking met partners naar een hoger niveau te tillen.
Logistieke samenwerking wordt bepaald door menselijke factor
Analist Bart Banning: “Logistieke partnerships zijn vaak traditioneel en primair gericht op co-operatie. Om tot vernieuwing van dienstverlening te komen, is een samenwerkingsverband nodig met een focus op waardecreatie: van co-operatie naar co-creatie. Hierbij mag de creatieve inbreng van de medewerkers niet worden onderschat”
Belang van gedrag en mindset
“Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op, maar het zijn de mensen die de verbindende factor zijn. Ondernemers die het belang van emotie, gedrag en mindset op de juiste waarde weten te schatten zullen de ontwikkeling van hun samenwerkingsverband verder weten te brengen.” Zo staat in het ABNAMRO rapport over logistieke samenwerking te lezen.
Medewerkers denken mee als ze meedoen. Kortom als ze betrokken worden. Indien management de juiste kaders stelt en vertrouwen geeft zijn medewerkers tot veel meer in staat. Niet zo zeer door harder te werken maar door slimmer te werken. De kennis en kunde op de werkvloer wordt vaak onderschat en daardoor niet of nauwelijks gebruikt. Klik op de links voor meer informatie over het betrekken van medewerkers en het omgaan met weerstand.
Het volledige rapport over logistieke samenwerking is hier te vinden: https://insights.abnamro.nl/menselijke-factor-sleutel-succes-logistieke-samenwerking/
De sleutel tot succes is volgens mij juist dat beide partijen meer doen dan een dienst leveren. Samenwerken en meedenken is succesvoller.