Communiceren kun je leren

Communiceren kun je leren

 

Communiceren leer je al vanaf je geboorte. Je huilt om aandacht. Je schreeuwt als je honger of pijn hebt.  En soms laat je als baby je schattige glimlach zien.

Er is dus verbale en non-verbale communicatie. Schrijven, praten maar ook je lichaamstaal zijn  voorbeelden van communicatie.

 

Communicatie nader uitgediept

Belangrijk in communicatie is om te weten wat je doel is wat je wil bereiken. En wie je doelgroep is. Communiceren met kinderen is iets heel anders dan communiceren met volwassen.

Als je weet wie je doelgroep is en wat je doel is dan kan je de ‘boodschap’ bepalen. Hier is  het goed te weten dat communicatie gericht is op het beinvloeden van Kennis, Houding en Gedrag van iemand of van groepen.

Vervolgens kies je de vorm (geschreven of gesproken of een combinatie) en kies je het medium (brief, Intranet of Facebook ed).

 

Communicatie valkuilen

Communicatie wordt veel gezien als ‘zenden’, informeren, vertellen en praten. Krachtiger is om te luisteren en vragen te stellen en om samen te vatten of je het goed begrepen hebt en indien nodig doorvragen. LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen.

 

Andere valkuil is dat de zender vaak denkt dat de ontvanger de boodschap in 1 keer begrijpt. Nee dus, herhaal en breng eventueel variatie in je boodschap aan, maar houd de kern van je boodschap constant.

In reclame wordt een communicatie boodschap vaak overdreven en met humor gebracht. Dit kan goed  werken, maar in een zakelijke wereld vaak niet.

 

Communicatie kan je leren

Met bovenstaande ben je in staat om efficient te kunnen communiceren. Het is een kwestie van doen, af en toe de spiegel voorhouden en verbeteren. Natuurlijk zijn er communicatie-professionals die een flitsende campagne kunnen samenstellen, maar in de rol van manager gaat het om goed te oefenen zaken zoals delegeren, feedback, werkoverleg, functioneringsgesprekken en een kick-off van een project. Gewoon doen en er de tijd voor nemen.

e-books management