Interview Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management
Hoera een probleem
Op 18 oktober spreek ik Jack van der Veen op ‘zijn’ Nyenrode. Hoewel ik vermoed dat Jack in logistiek Nederland geen onbekende is toch even een korte introductie. Jack is hoogleraar Supply Chain Management op de evofenedex leerstoel aan Nyenrode Business Universiteit en tevens “Cluster Lead Lean implementation SME”. Daarnaast is hij voorzitter van de Vereniging Logistiek Management.
10% doet het
Het onderwerp waarover ik met hem spreek is Continu Verbeteren. Volgens schatting van Jack zijn 10% van de bedrijven hier mee bezig. “Continu Verbeteren is een mindset waarin je altijd de status quo ter discussie kan stellen om te komen tot verbetering. Dit wordt procesmatig aangepakt bijvoorbeeld via de PDCA-cirkel. Het is een mindset en een systeem”, volgens Jack.
Interview Cees Pronk Directeur Operations / COO bij CB
Het gaat mij meer om de attitude
In gesprek (11-10-2017) met Cees Pronk, werkzaam sinds 1998 bij CB (www.cb.nl) en sinds 2012 directeur Operations, kom ik meer te weten over Continu Verbeteren bij CB en zet Cees mij aan het denken.
Aanleiding Continu Verbeteren
Al in 2009 was CB bezig met het traject Toplogistiek. Voornaamste doel is het verbeteren van de logistieke prestaties door het vergroten van het vertrouwen in de medewerkers. In 2013 zagen we o.a. in ons onderzoek bij medewerkers dat medewerkers aangaven ideeen ter verbetering te hebben en niet wisten hoe ze die effectief in verbetering konden omzetten. Lean en Continu Verbeteren waren voor ons een concrete aanpak om die ideeen om te zetten in resultaten. “Wij zien Continu Verbeteren niet als doel maar middel om bij te dragen aan onze visie”.
Interview Rik Verhoog, business unit manager Robidus
Vooruitstrevend Ondernemen in de praktijk
Op 26 oktober 2017 spreek ik met Rik Verhoog over hun Lean traject en over Continu Verbeteren. Rik is sinds 2011 actief voor Robidus, de eerste 4,5 jaar verantwoordelijk voor het Robidus Software platform en nu business unit manager binnen Operations.
“We zijn een sterk groeiend bedrijf, waarbij we door de groei ook merken dat je je processen moet aanpassen, verbeteren dus. Een van onze kernwaarden is ‘Klantwaarde centraal’, daar zetten we met continu verbeteren op in. We doen dat bijvoorbeeld door in onze verbeteraanpak methoden als KANO te gebruiken, om de klantwaarde verder uit te diepen, zodat we daarop ons handelen kunnen baseren. Want een van onze andere kernwaarden is ‘Vooruitstrevend Ondernemen’. Dat betekent steeds open staan voor verbeteringen, onze aanpak vernieuwen, in staat zijn klanten te verrassen”.
Het is altijd hollen of stilstaan in de logistiek
Het is hollen of stilstaan in de Logistiek / Supply Chain. De markt is volop aangetrokken maar goede mensen vinden is lastig. Hoe ga je om met deze snel veranderende situaties (volatiliteit)?
Continu verbeteren volgens McKinsey en Deloitte
Lees hier de aanbevelingen van zowel McKisney als van Deloitte inzake Continu Verbeteren
Continu Verbeteren Succesfactoren, bepaal jij nummer 14 ?
Continu Verbeteren is het proces om ideeën van medewerkers te benutten en daarmee de prestaties te verbeteren. En het plezier en de betrokkenheid te vergroten. Wij hebben de succesfactoren op een rij gezet.
Lean verlaagt het aantal echtscheidingen
Dat Lean meer is dan een verzameling tools mag ondertussen bekend verondersteld worden. Volgens Jeffrey Liker, die vele boeken over Lean op zijn naam heeft staan, gaat Lean over de 4P’s, te weten Philosophy, Process, People, Problem solving
Lean verlaagt het aantal echtscheidingen
Door medewerkers te betrekken, te prikkelen en door hun ideeen te respecteren ontstaat er een cultuur van continu verbeteren waar iedereen kan vertellen wat hij/zij vindt en dat fouten gezien worden als mogelijkheden voor verbetering. Lean zorgt dus ook voor een lerende organisatie.
Zo voorkom je dat de dagstart saai wordt
Wordt jouw dagstart saai? Wij geven je 13 voorbeelden waarmee je kan voorkomen dat je dagstart saai wordt.
Continu Verbeteren: Hoe zorg ik dat dit blijvend is ?
Continu verbeteren zorgt voor betrokken medewerkers en voor betere prestaties. Hoe zorg je er voor dat het proces van continu verbeteren blijvend is en niet na een paar maanden wegzakt. We geven je 8 praktische tips.
Kaizen checklist continu verbeteren met Lean
Wat is Kaizen?
Kaizen, betekent ‘continue stapsgewijze verbetering’. Kaizen is geen techniek en ook geen set met tools. Kaizen is een attitude en een management-filosofie.
Kaizen betrekt medewerkers bij het maken van veranderingen. In de meeste gevallen kleine, incrementele veranderingen.
Toyota is bekend als een van de leiders in het gebruik van Kaizen. In 1999 op een Amerikaanse fabriek met 7.000 Toyota werknemers zijn meer dan 75.000 suggesties ingediend, waarvan 99% is gerealiseerd !
Deze kleine continue verbeteringen resulteren in verbeterde productiviteit, betere kwaliteit, betere veiligheid, snellere levering, lagere kosten en een grotere klanttevredenheid. En medewerkers krijgen meer voldoening uit het werk en er is minder verloop.
Een wellicht betere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is “uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier”.
Kaizen moet uitgevoerd worden met respect voor mensen. Zonder respect voor mensen kan voortdurende verbetering niet plaatsvinden, want dan zijn er eenmalige verbeteringen die snel vervagen.
Hoe doe je Kaizen – Continu Verbeteren?
Continu verbeteren betekent dat er ideeën moeten komen die vervolgens opgepakt gaan worden. Om de ideeënstroom op gang te brengen en te houden zijn voorwaarden zoals onder andere vertrouwen en openheid noodzakelijk.
Schematisch kan het proces als volgt worden weergegeven.
Belangrijk is een goede registratie van verbetersuggesties zodat bv trends gesignaleerd kunnen worden. (voor de betekenis van VOB, VOC en VOE verwijzen we je naar www.lean-wiki.nl)
De aanpak van een verbetersuggestie zelf, gaat via deze 6 stappen (gebaseerd op PDCA, en dit heet in Lean Six Sigma weer DMAIC, maar komt op hetzelfde neer).
Succesfactoren Continu Verbeteren – Kaizen
Om continu verbeteren succesvol te laten zijn en dus voor blijvende resultaten te zorgen zijn onder andere de volgende factoren van belang: