Interview Cees Pronk Directeur Operations / COO bij CB
Het gaat mij meer om de attitude
In gesprek (11-10-2017) met Cees Pronk, werkzaam sinds 1998 bij CB (www.cb.nl) en sinds 2012 directeur Operations, kom ik meer te weten over Continu Verbeteren bij CB en zet Cees mij aan het denken.
Aanleiding Continu Verbeteren
Al in 2009 was CB bezig met het traject Toplogistiek. Voornaamste doel is het verbeteren van de logistieke prestaties door het vergroten van het vertrouwen in de medewerkers. In 2013 zagen we o.a. in ons onderzoek bij medewerkers dat medewerkers aangaven ideeen ter verbetering te hebben en niet wisten hoe ze die effectief in verbetering konden omzetten. Lean en Continu Verbeteren waren voor ons een concrete aanpak om die ideeen om te zetten in resultaten. “Wij zien Continu Verbeteren niet als doel maar middel om bij te dragen aan onze visie”.
“CB wil dat medewerkers een belangrijke rol hebben in het verwezenlijken van de visie van CB. We kiezen hierbij voor een bottom-up aanpak door duidelijk te maken wat onze visie is en waarom we die visie hebben. Wij zorgen voor een veilige omgeving zodat medewerkers zich durven uit te spreken en dat medewerkers met die uitspraken iets mogen doen, dat vind ik het mooiste”.
“Deze aanpak zorgt ervoor dat iemand de waarden, normen en cultuur van CB krijgt aangeleerd (socialisatie). Ik wil dat medewerkers trots zijn op CB en het gevoel van “Mijn CB” hebben en dat ze dit ook op verjaardagen e.d. uitstralen en vertellen”.
Resultaten
Op mijn vraag naar de resultaten krijg ik een verrassend antwoord: “het gaat mij meer om de attitude dan om de lijst met gerealiseerde verbeteringen”.
Er zijn wat Cees betreft gradaties in resultaat: op de werkvloer, zoals gevaarlijke situaties, belijning of betere werkprocessen, dat zijn tastbare resultaten. Daarboven onderkent Cees de attitude en the way of working. “Dat vind ik eigenlijk mooier. Het delen en bespreekbaar maken van wat goed is gegaan en wat beter moet, bijvoorbeeld in de dagstart. Het gaat om leren. Mooi is bijvoorbeeld om te zien dat de shiftleaders op het gebied van Continu Verbeteren ook weer aan het leren zijn, bijvoorbeeld hoe doe je een dagstart succesvol.”
Droom over Continu Verbeteren
Cees ziet Continu Verbeteren als een middel en daar droomt hij niet over. “Ik droom wel over een CB-community waar iedereen met plezier werkt en hetzelfde doel voor ogen heeft. Waar talent zich zijn hele carriere thuis voelt en kan ontwikkelen”. Volgens Cees gaan de menselijke aspecten en financiele aspecten hand in hand. Medewerkers moet je mee blijven nemen, zorgen dat ze zich willen en kunnen ontwikkelen en je daarmee hun hele carriere bij CB bindt en boeit.
3 tips van Cees voor Continu Verbeteren
- Sta te lang stil bij de aanleiding. Stel de vraag “hoe zo zouden we?” Cees is ervan overtuigd dat je nooit te lang kan stilstaan bij de aanleiding;
- Breng het niet als doel maar als middel en waar het toe leidt. Zorg dat de aanleiding dicht bij een klant-purpose zit;
- Maak het simpel zonder goedkoop te maken. Dus niet groots want dat is revolutie, kies liever voor het organische model. Korte cycli en succes vieren.
De voorkeuren van Cees
Impulsief heeft Cees de volgende keuzes moeten maken op mijn vraag waar zijn voorkeur naar uit gaat:
- voetbal of hockey : voetbal
- fiets of auto : geen keuze
- lezen of schrijven : lezen
- museum of theater : museum
- linker – of rechter hersenhelft : rechter
- ochtend of avondmens : avond
Interview gedaan en uitgewerkt door Willem Nooij