Dagstart saai

Zo voorkom je dat de dagstart saai wordt

Leestijd: 4 minuten

De dagstart is een krachtig middel om prestaties te verbeteren en om het plezier in het werk te verhogen.

Door elke dag 10 minuten als team de dag van gisteren door te nemen en te kijken naar wat er vandaag te doen staat, ontstaan er verbeteracties. En wat er ook gebeurt is dat medewerkers meer zicht krijgen op elkaars werk en medewerkers gaan zelfstandiger worden.

Onze dagstart is saai

Door elke dag dezelfde agenda te hanteren is de kans zeer groot dat de dagstart een saai en verplicht nummer wordt. Met als gevolg eerst minder deelnemers en daarna daalt de frequentie en uiteindelijk wordt het een aflopende zaak.

Dagstart saai

 

Hoe voorkom je dat de dagstart saai wordt

We benoemen hierna een aantal voorbeelden die je kan gebruiken om de dagstart een energie-gevend moment te laten zijn. Maar eerst nog even de basis:

  • de dagstart is voor de medewerkers
  • er is een prestatie- en een verbeterbord
  • KPI’s zijn duidelijk en ook zijn er getallen die de status duidelijk weergeven
  • medewerkers staan om het bord heen en er is een dagstart-leider

1. LSD

LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Bij veel dagstart-leiders heerst nog vaak de gedachte dat zij de medewerkers moeten informeren en daarom zijn zij vaak het meest aan het woord. Door (open) vragen te stellen komen medewerkers aan het woord en wordt de dagstart meer interactief.

2. voorbereiding

Niet alleen de dagstart-leider moet zich goed voorbereiden op de dagstart. Dit moeten medewerkers ook. Dus als er de vraag komt “hoe ging gisteren” moet het niet zo zijn dat er diep nagedacht moet worden. Train ze om zich voor te bereiden en geef zelf het goede voorbeeld.

3. waardering

Waardeer wat er al goed gaat en leg niet te veel focus op wat er nog niet goed gaat. Hiermee stimuleer je mensen en je zal zien dat ze daardoor beter gaan presteren

4. VOC

Zorg dat iedereen weet wat de klant verwacht. De Voice of the Customer moet bij iedereen bekend zijn want daardoor kunnen verspillingen opgespoord worden. Vraag in de dagstart daarom af en toe aan een medewerker wat hij denkt dat de klant verwacht (zonder hem te straffen als hij dat niet 100% weet)

5. schaalwandelen

Een speelse manier die bij je moet passen: leg de rapportcijfers 1, 5 en 10 op de grond (zodanig dat het een meetlat is, dus in een rechte lijn en even ver van elkaar af). En vraag bijvoorbeeld aan alle medewerkers om te gaan staan bij het cijfer wat zij denken dat de klant geeft voor de dienstverlening (verzin zelf andere vragen die hierbij passen zoals de tevredenheid van medewerkers, ect). Het maakt eigenlijk niet uit welk cijfer wordt gegeven, want de waarde ontstaat door iemand te vragen waarom hij bijvoorbeeld het cijfer 7 geeft, de interactie komt vanzelf als je LSD toepast.

6. roulerende voorzitter

Na verloop van tijd (als de routine van de dagstart er in zit) kan je medewerkers uit de groep de dagstart laten leiden. Ze hebben vaak genoeg gezien hoe dat moet en de eerste keren help je ze (voordoen / samen doen / zelf doen).

7. maak 1 of meerdere deelnemers verantwoordelijk voor een KPI

Stel dat klantwaardering 1 van jullie KPI’s is dan kan je 1 medewerker vragen hier maandelijks een update over te geven. Dit kan je voor meerdere KPI’s doen. Hiermee zorg je dat de verantwoordelijkheid van de KPI’s niet alleen bij de teamleider ligt en tevens ontwikkel je de vaardigheden van medewerkers hiermee.

8. Kahoot

Kahoot is een spelvorm die je via Internet en een App kan doen. Maak van te voren een korte quiz en beloon de winnaar met een taart of iets dergelijks. Doe dit niet elke dag maar 1 of 2 per jaar of bij de introductie van een nieuw systeem of werkproces.

9. video van de klant

Bezoek je klant en vraag of hij/zij een paar minuten iets tegen je mobiel wil zeggen. Dit film je en speel je af in de dagstart (ja, daar moet je wat apparatuur voor regelen). Succes verzekerd, zeker als je dit koppelt aan VOC en LSD.

10. kernwaarden

Ook jouw bedrijf heeft kernwaarden. Gebruik die kernwaarden af en toe in de dagstart, door bij een bepaalde gebeurtenis de vraag te stellen “hoe past dit binnen onze kernwaarden”. Door LSD te doen wordt dit een prima dagstart item.

11. vaste week / maand agenda

Maak vooraf een week of maand agenda welke speciale onderwerpen je wil gaan doen, die periode. Door zo’n agenda op te stellen dwing je jezelf en het team om alvast over die onderwerpen na te denken.

12. status verbeter-suggestie

Het doel van de dagstart is om via verbeter-suggesties te betere prestaties te komen. Laat bijvoorbeeld een medewerker uit het team vertellen wat de status is van de verbeter-suggesties waar hij/zij bij betrokken is

13. boek met werkvormen

Koop of leen een boek met leuke werkvormen, die je kan gebruiken in je dagstart.

14. digitaal dagstartbord

Een digitaal dagstartbord (TV scherm) biedt nieuwe mogelijkheden om met medewerkers op afstand efficiënt te kunnen overleggen, Maar ook omdat medewerkers vooraf al het dagstartbord kunnen invullen. En ze kunnen digitaal aangeven hoeveel plezier ze in het werk hebben.

15. Elke dag een ander onderwerp

Laat je inspireren door onderstaande figuur en rouleer de onderwerpen per dag, maar toch met een vast ritme van 2 weken

 

Meer weten over de dagstart?

In onze webshop is een handig poster voor de dagstart te verkrijgen. Ook is er een word-document te verkrijgen met hints en tips om de dagstart succesvol(ler) te maken. Dit word-document kan je specifiek maken voor je eigen team.

training dagstart Lean

 

Leave a Reply