Betrokkenheid medewerkers en de rol van managers
Meer betrokkenheid van medewerkers leidt tot betere prestaties, minder kosten, minder verloop. Veel voordelen dus. Toch blijkt dat het actief sturen door managers op betrokkenheid lastig is. “Geen tijd” is een veel gehoorde kreet.
“Door hun werkgever worden managers nog teveel beoordeeld op financiële resultaten, terwijl zaken als vergrijzing en economische crisis juist vragen om aandacht voor het motiveren van medewerkers,” zegt Nicole Toorenaar, senior consultant bij Aon Hewitt.”
Onderzoek Betrokkenheid medewerkers en de rol van managers
De bevindingen komen overeen met het beeld dat mensen op de werkvloer zelf hebben. Een grote meerderheid van de Europese werknemers is ervan overtuigd dat hun leidinggevenden personeelsbetrokkenheid zien als een verplicht nummer. Slechts 18% van hen gelooft dat de resultaten van personeelsenquêtes ook daadwerkelijk worden opgevolgd, zo blijkt uit gegevens van de Europese Engagement Database van Aon Hewitt.
Aon Hewitt noemt een aantal punten die van doorslaggevend belang zijn bij het vergroten van de rol van het middenmanagement:
- Hoe meer leiders en managers zelf betrokken zijn, des te beter kunnen zij betrokken teams creëren;
- Betrokkenheid moet onderdeel zijn van de dagelijkse werkzaamheden van managers;
- Managers moeten support krijgen vanuit het senior management. Daarnaast moeten zij ondersteuning krijgen in de vorm van training en advies van ervaren HR-medewerkers;
- Managers moeten een duidelijk beeld hebben van het verband tussen betrokkenheid en bedrijfsresultaten.
Meer informatie over het onderzoek vind je hier
Zeven tips voor meer betrokkenheid
Wil je 7 tips om meer betrokkenheid te creëren en weten wat dit oplevert, klik dan hier. Daar vind je ook voorbeelden van bedrijven die via meer betrokkenheid van medewerkers voor sterk verbeterde bedrijfsprestaties hebben gezorgd.
Of lees hier hoe je de betrokkenheid van medewerkers gedurende een verbetertraject, eenvoudig kunt meten via het instrument de SuccesGPS.