Highlights boek Switch – veranderen als verandering moeilijk is

Leestijd: 3 minuten

Boek Switch – veranderen als verandering moeilijk is

Auteur: Dan Heath, Chip Heath

ISBN 9789043029506

eerste druk 2013

Kern van het boek Switch

In dit boek wordt niet alleen duidelijk gemaakt waarom veranderen lastig is maar ook hoe je wel succesvol kan veranderen.

Het antwoord zit in het begrijpen dat we een rationele kant hebben en een emotionele kant. De schrijvers gebruiken hiervoor de kreten Berijder en Olifant.

Highlights

De kreten Berijder en Olifant spraken mij in eerste instantie niet aan. De kreet “Effen het Pad” deed dat ook niet. Maar ik heb me vergist. Dit is een boek vol met werkelijk gebeurde en zeer inspirerende veranderingen, die verklaard worden met de 3-deling Berijder, Olifant en Pad. Hierdoor is het boek ook praktisch.

Mensen veranderen niet snel, maar de omgeving of de situatie waarin ze zitten kan je vaak wel beinvloeden. Daarnaast zul je het hart (gevoel, Olfiant) en het hoofd (ratio, Berijder) moeten aanspreken.

Hieronder enkele tips uit het boek om de Berijder aan te spreken:

1. ga op zoek naar zaken die wel goed lopen (‘lichtpuntjes’)

2. geef richting (doel)

Enkele tips uit het boek om de Olifant in beweging te krijgen

3. zoek op wat de olifant raakt

4. zorg voor kleine veranderingen en daardoor succes en vertrouwen

Dit zijn tips om het Pad te effenen

5. pas de omgeving aan

6. blijf in beweging

Het boek gebruikt m.i. bewust andere termen dan gebruikelijk en dat zorgt er voor dat je goed nadenkt wat de schrijvers bedoelen. De zojuist opgesomde tips kunnen als open deur overkomen, maar de voorbeelden in het boek laten zien hoe ze toe te passen en wat het effect is. Zeer inspirerend. Onderaan 2 voorbeelden die je wellicht definitief aanzetten het boek te gaan lezen.

Waardering

Ja, ik vind het een heel goed boek. Vlot geschreven. Naast onderbouwde theorie ook veel praktijkvoorbeelden.

Bestel hier het boek Switch

Voorbeeld 1 van een verandering

Bij een wasstraat krijg je een klantenkaart om na 8 wasbeurten een gratis wasbeurt te krijgen.
Groep 1 kreeg een kaart waar 8 stempels geplaatst moeten worden.
Groep 2 kreeg een kaart waar al 2 stempels geplaatst waren en er moesten nog 8 stempels bij.
Na een paar maanden had 19% uit groep 1 een gratis wasbeurt verdiend.
Bij groep 2 had 34% een gratis wasbeurt.
De crux is dat mensen het motiverender vinden als ze al gedeeltelijk klaar zijn.

Voorbeeld 2 van een verandering

Ook in een ziekenhuis moeten ze leren. Bijvoorbeeld bij een nieuwe manier van hartchirurgie.
De oude manier was gebaseerd op het doorzagen van het borstbeen.
De nieuwe manier is om het hart te benaderen via een incisie van 1 centimeter tussen 2 ribben.
Die beperkte ruimte verandert alles. Van het team worden nieuwe vaardigheden gevraagd en omdat niet alles direct zichtbaar is moet er veel meer op elkaar vertrouwd worden.
Bij de introductie van deze nieuwe werkwijze zijn 16 ziekenhuis bestudeerd. Een aantal ziekenhuizen namen de nieuwe techniek over en anderen niet.
Het bleek dat de succesvolle teams tijd namen voor een leerperiode. Deze teams operereerden de eerste weken vaker, er was een sfeer om vragen te stellen. De teamsamenstelling veranderde de eerste weken niet, pas na enkele weken werd een nieuw teamlid ‘toegelaten’.
Bij de ziekenhuizen waar het niet lukte was de fout gemaakt om te proberen ‘het de eerste keer goed te doen’

Voor succesvol veranderen hanteren wij de volgende aspecten die sterke overeenkomst vertonen met de Berijder (Weten), Olifant (Willen) en Effen het Pad (Kunnen). Voor meer informatie over succesvol veranderen klik hier

succesvol veranderen

You may also like
Benchmark logistiek veranderkunde
Logistiek verbeterplan
Logistiek verbeterplan
3 december op het logistiek podium