Hoe goed ben jij als manager

Leestijd: 2 minuten

In de afgelopen maand heb ik veel medewerkers de vraag gesteld “hoe goed is jouw manager”. Via 10 vragen konden ze op een schaal van 1-10 hun reactie geven.

Hoe goed is mijn manager?

Allereerst gaven ze aan dat hun plezier in het werk een 7,1 is.

En ze gaven een 6,2 op de vraag “in welke mate presteert jouw team/afdeling maximaal” (1: totaal niet, 10: beter kan niet). Hier ligt duidelijk ruimte voor verbetering!

Van de 10 ondervraagde aspecten zijn dit de best scorende:

  • ik weet wat er van mij verwacht wordt (7,3)
  • in welke mate geeft mijn manager mij vertrouwen (7,2)

En dit zijn de slecht scorende aspecten:

  • mijn manager geeft feedback (5,9), zie grafiekhoe goed is mijn manager
  • mijn manager motiveert mij (6,0)
  • mijn manager vertoont voorbeeldgedrag (6,1)

“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”

Tja, zijn deze scores nu goed of slecht? Met onze 6-jes cultuur als norm is dit dus prima, maar eerlijk gezegd ik vind de norm een 8. En die is haalbaar.

Een andere norm is het feit dat wij de rol van management zien als het benutten en ontwikkelen van talenten van medewerkers. Schatgraven noemen wij dat. De eerder genoemde 6,2 geeft aan dat hier nog genoeg ruimte voor verbetering ligt.

Test hoe goed is jouw manager

Het aantal respondenten is tot nu toe 55.

De vragenlijst kan je hier bekijken: http://fd10.formdesk.com/vavia/hoe-goed-is-jouw-manager. Je kan deze link doorsturen zodat anderen de vragenlijst kunnen invullen.

De antwoorden en de reacties op de open vragen kan je hier bekijken: http://fd10.formdesk.com/vavia/hoe-goed-is-jouw-manager?results

Hoe verder?

Graag willen we dat meer medewerkers hun manager scoren, zodat we met de antwoorden beter zicht krijgen op welke aspecten managers beter kunnen presteren. Bij 500 reacties doen we weer een update.

Beter scorend dan ik had verwacht vind ik het aspect “in welke mate geeft mijn manager mij vertrouwen”. Ik merk nl. dat veel managers nog te vaak in detail willen weten waar medewerkers mee bezig zijn en te weinig sturen op de resultaten.

De management-oppepper voor de komende periode is wat mij betreft:

geef beter feedback want daarmee motiveer je jouw medewerkers.

You may also like
Logistieke samenwerking: Menselijke factor sleutel tot succes
verandermanagement specialist
Wat bieden wij
wat motiveert ons
Highlights boek Drive – De verrassende waarheid over wat ons motiveert

Leave a Reply