Ben jij ook overbodig?
Boekenkasten zijn vol geschreven met deze vraag. Maar wat maakt jouw een goede manager? Deze vraag is van belang omdat de rol van manager vermoedelijk zijn langste tijd heeft gehad.
Wie bepaalt trouwens of je een goede manager bent. Is dat jouw aandeelhouder of baas? Bepaal je dat zelf of zijn dat je medewerkers? Of misschien wel een combinatie.
Als je de doelen niet haalt zal je al snel als slechte of matige manager worden beschouwd. Maar ben je een goede manager als je de doelen haalt? Wellicht was er meer te bereiken.
Je moet omhoog
Ik ben opgegroeid met de gedachte: je moet omhoog, want dat is de beste plek (en biologisch gezien is dat ook zo). En als je eenmaal hoger zit dan moet je wel laten zien dat je die plek waard bent. En in het begin was dat vooral laten zien dat ik beter was dan de anderen. Maar ondertussen weet ik beter.
Jouw toegevoegde waarde
De kernvraag is: welke toegevoegde waarde lever jij de groep (en dus niet primair het bedrijf).
Kijk eens goed in de spiegel: wat zie je als je naar jouw agenda van de afgelopen weken kijkt? Waar houd jij je voornamelijk meebezig.
En wat vinden medewerkers van jouw rol?
Besef dat je manager bent bij de gratie van jouw “volgelingen” (zie video)
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=fW8amMCVAJQ]
Zij zijn overbodig
Het aantal managers zal de komende jaren afnemen. In de praktijk zijn er legio voorbeelden:
– Een afdeling van 30 service monteurs zonder manager
– Een bedrijf waar het salaris door collega’s bepaald wordt en de beoordeling idem
– Een thuiszorg-organisatie waar de planning door medewerkers zelf gedaan wordt
Ben jij de volgende ?
Zorg dat jij duidelijk weet wat jouw toegevoegde waarde is!
Goed verhaal Willem!
Ben benieuwd naar de reacties!
Met vriendelijke groet,
Ben van Berkel
VAViA
M 06 23 011 037 E ben.van.berkel@vavia.nl W https://www.vavia.nl A Grevelingen 24 2105 ZG Heemstede
Op 28 aug. 2012, om 09:31 heeft Van Aetsveld Vandaag is Anders – Specialist in organisatieverbetering het volgende geschreven: