Ruimte geven
De management-oppepper van vorige week “Vandaag is anders want ik bekijk of wij voldoende voorwaarden hebben gecreëerd om medewerkers te laten excelleren” heeft me de afgelopen behoorlijk aan het denken gezet.
Thuis, want ik ben ook vader, maar dan vervang ik de term ‘medewerkers’ door ‘kinderen’. Maar ook zakelijk. En vooral bij klanten viel me iets op.
In gesprek met een adjunct-directeur kwam het onderwerp ‘ruimte geven’ ter sprake. Hij vond dat hij zijn medewerkers ruimte gaf en stimuleerde. Maar ik had die week daarvoor zijn medewerkers gesproken en hoorde het tegenovergestelde!
Als manager denk je al snel dat je ruimte geeft en stimulerend bezig bent.
Van belang is om te weten dat elke medewerkers anders is, qua competentie en qua motivatie. (Hersey en Blanchard hebben een handige indeling van management-stijlen ontwikkeld)
Verder is het geven van ruimte moeilijker dan het lijkt. Een handig en leuk boek hierover is De Outputmanager (ISBN 90 774 3203 5), met one-liners zoals “Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben”.
Ruimte geven gaat over vertrouwen (in je zelf en je medewerkers) en over loslaten maar wel betrokken blijven. En je laten verrassen door oplossingen die je niet had verwacht.
Ik houd je op de hoogte of deze adjunct-directeur binnenkort door zijn medewerkers verrast wordt.