Case: De kloof bij DFDS
Het gebeurt niet vaak dat je hoort dat iemand als ambitie heeft geschiedenis met zijn organisatie te schrijven. Het is zo’n moment dat je kippenvel bezorgt. We vonden het dan ook prachtig dat we gevraagd werden hierbij te helpen.
Het gaat hier over Rob Olbertz en DFDS Vlaardingen, een organisatie die onder deze naam eigenlijk eind 2010, nog maar enkele maanden bestaat en voorheen onder de naam Norfolk bekend stond.
Het bedrijf verzorgt met ongeveer 150 medewerkers het container vervoer op meerdere routes over de Noordzee.
Situatie DFDS
De afstand tussen directie/management en medewerkers was te groot met onder andere pittige conflicten tot gevolg. De ambitie om geschiedenis te schrijven was aanwezig en ons is gevraagd zodanig te helpen dat:
- Medewerkers trots en tevreden zijn;
- Klanten tevreden zijn;
- De terminal veilig is;
- DFDS Vlaardingen een sterk en winstgevend bedrijf wordt.”
Resultaten DFDS
Na een inventarisatie bij een dwarsdoorsnede van medewerkers is een beeld gevormd van de situatie. Dit beeld is gedeeld met alle medewerkers om betrokkenheid en gezamenlijkheid op gang te brengen. Al snel werden eenvoudige te realiseren verbeteringen benoemd en aangepakt, waar mogelijk door de medewerkers zelf. Daarnaast is er een visie/strategie ontwikkeld, ook weer in samenwerking met alle medewerkers.
Door medewerkers zijn een aantal processen bekeken en verbeteringen met hen doorgevoerd. De eerste successen werden hierdoor zichtbaar en het vertrouwen in de nieuwe manier van werken en elkaar nam toe. Het overleg is structureler en professioneler aangepakt en stapje voor stapje was de weg naar succes ingeslagen.
Resultaat is niet alleen dat medewerkers meer plezier hebben, maar ook dat schepen op tijd vertrekken en klanten daardoor meer tevreden zijn.
In de 5-de editie van ons digi-zine is veel meer over DFDS Vlaardingen beschreven.
Of klik hier voor meer informatie en lees waarom deze directeur het volgende over ons zegt “Ik beveel jullie niet aan bij onze concurrenten”